Allmänna villkor för samtliga tjänster och produkter tillhandahållna av Webdriftarna AB (nedan kallat Webdriftarna) till kund (nedan kallad kund). Dessa villkor gäller i utsträckning att ej annat är avtalat på separat beställning.
Webdriftarna upplåter utrymme och kapacitet i serverhall enligt specifikation på separat beställning till kund. Serverhall är ansluten till Internet. Avtalstid enligt separat beställning, om ej annat anges 12 mån med uppsägning minst tre månader före avtalstidens utgång. I annat fall förlängs avtalstiden med 12 månader.
Periodkostnaden (normalt kvartal) måste alltid vara Webdriftarna tillhanda senast samma dag som perioden påbörjas alternativ enligt förfallodag på Webdriftarnas faktura för aktuell period. I annat fall kan server stängas av, periodavgifter debiteras även vid avstängd server. Förutbetalda periodkostnader återbetalas ej till kund även om dessa skulle sträcka sig längre fram i tiden än uppsägningstiden.
Uppsägning av tjänster skall ske tre månader före avtalsperiodens utgång (normalt 12 månader). I annat fall förlängs avtalet med ytterligare tolv månader. Uppsägning skall ske skriftligen och bekräftas brevledes till senast aktuell faktureringsadress inom en månad.
Vid betalning kvartalsvis debiteras inga ytterligare kostnader. För skriftliga betalningspåminnelser, inkassokrav och andra indrivningsåtgärder har kund skyldighet att betala lagstadgade kostnader.
I den mån tilläggstjänster och/eller produkter kan beställas framgår detta av separat beställning eller gällande prislista. Webdriftarna förbehåller sig rätten att ej leverera tilläggstjänster eller på annat sätt förändra serverns specifikation under avtalstiden (normalt 12 mån). Prishöjning aviseras minst 30 dagar i förväg och gäller normalt ej under bunden avtalstid (normalt 12 mån) om dessa ej är resultat av myndighetsbeslut eller andra yttre omständigheter som ej kan påverkas av Webdriftarna.
Kund är själv helt ansvarig för innehållet och övrigt utnyttjande av tjänster, Webdriftarna har inget ansvar för innehåll elller utnyttjande och ev konsekvenser detta kan få för kund eller tredje part. Kunden får använda server för valfritt ändamål med följande undantag:
- Innehållet får inte bryta mot gällande lagstiftning
- Innehållet eller utnyttjandet av webbplatsen och därtill hörande resurser får inte bryta mot vedertagen sk "netiquette". Massutskick av e-post till mottagare som ej beställt detta (sk SPAM) är till exempel inte tillåten.
- Webdriftarna, övriga kunder/konto/servrar eller annan får ej skadas eller utsättas för någon form av sabotage.
Om någon eller flera av ovanstående punkter överträds har Webdriftarna rätt att med omedelbar verkan avstänga kunds server. Kund är ansvarig för sitt innehåll och övrigt beteende oavsett om detta sker med uppsåt, av oförstånd eller av annan anledning.
Webdriftarna förbinder sig att serverhall ska vara tillgängligt via internet eller motsvarande nättjänst minst 99,9% av den abonnerade tiden. Om serverhall är tillgängligt mindre tid, minskas månadsavgiften med 1/725-del för varje påbörjad timme som serverhall ej är tillgängligt (utöver 0,1 %). Prisreduktion och tillgänglighetsgaranti är årsbaserat. Några ytterligare ersättnings- eller skadeståndsanspråk kan ej ställas mot Webdriftarna vid otillgänglig serverhall. Webdriftarna kan aldrig åläggas att ersätta större belopp per månad än motsvarande månadsavgift. Om felet ligger utanför Webdriftarnas möjlighet till kontroll och felavhjälpning utgår ingen ersättning. Det åligger kund att själv påtala otillgänglig serverhall.
Otillgänglighet pga hårdvarufel, fel i operativsystem eller annan mjukvara anses ej vara otillgänglig serverhall enligt förra stycket.
Vid hyra av dedicerad server påbörjas ersättning eller repararation skadad hårdvara av Webdriftarna inom 24 arbetstimmar (arbetstimmar avses normalt helgfria vardagar 8-12, 13-17 även om öppettider hos support är annan). Vid längre avbrott pga skadad hårdvara ersätts kund enligt tariff för otillgänglig serverhall. Den ersatta hårdvaran behöver inte vara av samma specifikation, tillverkare eller annat som ursprunglig hårdvara. Webdriftarna eftersträvar att likvärdig eller bättre hårdvara ska användas.
Funktionsstörningar på server, vps-konto eller övriga tjänster kan felanmälas till Webdriftarna. Webdriftarna finns tillgänglig enligt vid var tid gällande information på Webdriftarnas webbplats (www.begagnadserver.se). Vid felanmälan som visar sig bero på felaktigt användande av tjänst eller produkt, t ex programmeringsfel, förbehåller sig Webdriftarna rätten att debitera felsöknings- och/eller felavhjälpningskostnad enligt gällande timersättning.
I det fall kund anlitar Webdriftarna för domännamnshantering hänvisar Webdriftarna till Nordreg AB för denna tjänsten. Mer information på Nordreg ABs webbplats www.nordreg.se.
Server får normalt överlåtas till annan men först efter godkännande från Webdriftarna.
Webdriftarna har inget ansvar för upprätthållande av serverhall om dess möjligheter inskränks av annan part, till exempel myndighetsbeslut.
Är kund privatperson gäller Distansavtalslagen. Kund accepterar att Webdriftarna påbörjar utförande av tjänst under ångerfristen (Lag 2000:274 om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal §14). Därmed är ångerfrist ej tillämplig.
Samtliga uppgifter på vår webbplats med reservation för ev tryckfel samt att villkor och priser för externa tjänster kan ändras utan föregående avisering.
Innehållet i detta avtal kan ändras av Webdriftarna och meddelas då kund senast 30 dagar innan det nya innehållet träder i kraft. Detta meddelas genom information på denna webbplats. |